Headerbild

Dubbla SM-brons till Erik

2019-07-04 i Nyheter / Nyheter 2019

Vi gratulerar Erik Nilsson, klubbens blott 13-årige junior, till dubbla SM-guld vid sin första SM-tävling utomhus. Söndagens brons i herrjuniorklassen följdes upp av ytterligare ett brons i matchspelet som avgjordes under måndagen.

Slagspel (8 varv över 3 dagar)

I slagspelstävlingen ledde Erik tävlingen omväxlande under de åtta varven. Inför finalvarvet var Erik två slag efter ledande Amir El Quachani från Gullbergsbro. Även om Erik höll sig på "grönt resultat" (24), så kunde Amir ta in ytterligare två slag. Samtidigt tog också Jonathan Arab-Ekman in två slag på sista rundan och kunde gå om Erik och därmed ta silvret. En bronspeng på sitt första SM utomhus och inom ramen för SM-veckan 2019 i Malmö, var dock inte fy skam utan en fantastisk prestation i hård konkurrens.

Fullständiga resultat från slagspelet:

Matchspel (cupspel, 1/16-delsfinaler dag 1 och resterande matcher dag 2)

De 32 bästa herrarna och 16 bästa damerna från slagspelets s k raka lista, var kvalificerade till matchspel i cupform. Erik gick vidare som 17 bästa av herrarna och ställdes i första matchen mot Eric Bohlin från Uppsala. Det blev vinst med 6-2 i 1/16-delsfinalen som spelades redan på söndagen. Måndag morgon kl 7.30 var det dags för 1/8-delsfinal och nu mot meriterade Eirik Seljelid från Kungälv. Även denna match vann Erik, nu med siffrorna 2-1. I kvartsfinalen fick Erik möta Christian Olsson från Haga och det blev klara 5-2 till Eriks favör.

I semifinalen väntade Patrik Jönsson från Jönköping. I en jämn match kunde Patrik avgöra på de sista banorna efter några misstag från Eriks sida. Matchen slutade 2-1 till Patrik och därmed blev det bronsmatch för Eriks del. I denna väntade Jonathan Rydberg från Olofström som spelade en mycket jämn semifinal mot Carl-Johan Ryner och som kunde avgöras först efter sudden. Bronsmatchen blev även denna mycket jämn, men Erik kunde till slut vinna matchen med 3-2 och därmed ta hem ytterligare en individuell bronsmedalj på sitt första SM utomhus.

Fullständiga resultat från matchspelet:

Vi gratulerar Erik till framgångarna och den formidabla succén på sitt första SM utomhus som herrjunior.